X اینستاگرام نيک فوم
کليک کنيد

کفپوش تاتامی طرحدار

کفپوش تاتامی طرحدار

تاتامی طرح دار نوعی کفپوش تاتامی فومی نرم است که به دلیل ایمنی بالای آن برای مهدکودک‌ها و خانه‌های بازی استفاده می‌شود. البته نوع طرح دار آن به‌تازگی به بازار عرضه شده است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد تاتامی ساده به‌عنوان کفپوش در باشگاه‌های رزمی است. این کفپوش‌ها به دلیل خاصیت ارتجاعی بالا و قدرت ضربه‌گیری آن بسیار مناسب جهت جلوگیری از آسیب‌دیدگی ورزشکاران به هنگام تمرین می‌باشد.به تدریج که این کفپوش‌ها در باشگاه‌های رزمی استفاده می‌شد، مورد توجه مراکز دیگری نیز قرار گرفت. مراکزی که افراد آسیب‌پذیر در آنجا وجود داشتند. مثل مهدکودک‌ها، خانه بازی ، مراکز توان بخشی ، مرکز سالمندان و معلولین و سایر مراکز.

کفپوش فومی اتاق کودک

بنابراین مدت‌ها تاتامی‌های ساده در این مراکز مورد استفاده قرار گرفتند تا این‌که تاتامی طرح دار تولید و به بازار عرضه شد. به این طریق، تاتامی‌های ساده در این مراکز، جای خود را به تاتامی طرح دار دادند. بسیار واضح است که تنوع رنگ به‌خصوص رنگ‌های شاد و زیبا در تاتامی طرح دار باعث شاد شدن روحیه کودکان و سالمندان می‌شود. به همین علت تاتامی طرح دار بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

خصوصیات تاتامی طرح دار

تاتامی طرح دار به‌عنوان دیوار پوش مهدکودک از نوع پازلی است. چه در حال حاضر و چه زمانی که دیوار پوش‌های رولی به بازار عرضه نشده بود، تاتامی رزمی به‌عنوان دیوار پوش استفاده می‌شد. این تاتامی‌ها همان کفپوشهای تاتامی بودند که به‌عنوان دیوار پوش از آن استفاده می‌نمودند. در حال حاضر با تاتامی طرح داری که به بازار عرضه شده است، این دیوار پوش‌ها شکل زیبایی به خود گرفته است. استفاده از این دیوار پوش، جهت جلوگیری از آسیب‌دیدگی کودکان، مناسب‌تر از دیوارپوش‌های رولی به نظر می‌آید. بسیاری از مسئولین مهدکودک‌ها، این تاتامی طرح دار را به‌عنوان دیوار پوش اتاق کودک، به دیوار پوش رولی ترجیح می‌دهند.

انتخاب تاتامی رولی به‌عنوان دیوار پوش، با ابعاد ۱۰۰ در ۱۰۰ با رنگ‌بندی و طرح‌های متنوع، بهتر از ابعاد 50 در 50 است. ازلحاظ ضخامت نیز این تاتامی‌ها در ضخامت ۱۰ و ۱۵ میلی‌متر برای دیوار پوش مناسب‌تر به نظر می‌آید. بهتر است این نوع دیوار پوش مهدکودک را به‌وسیله چسب به دیوار چسباند.

مزیت تاتامی طرح دار نسبت به تاتامی ساده:

تاتامی طرح دار محصولی جدید است که بیشتر جهت پوشش کف و دیوار مهدکودک‌ها و خانه‌های بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کفپوش‌ها با نقش و نگارهای زیبایی که دارند، انرژی بیشتری به کودکان داده و آنان را در محیطی رنگی و شاد قرار می‌دهند.

تاتامی طرح دار، ضمن محیط شادی که برای کودکان فراهم می‌آورد، در برخی مواقع جنبه آموزشی نیز برای کودکان دارد. در حقیقت به‌نوعی طراحی‌شده‌اند که از کنار هم قرار گرفتن تاتامی‌ها، نوعی آموزش برای کودکان ایجاد شود. این خاصیت یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تاتامی طرح دار به تاتامی ساده است.

لطافت و نرمی تاتامی طرح دار، آرامش کودک را به دنبال دارد. خاصیت آنتی باکتریال این تاتامی‌ها، باعث آرامش خاطر مربیان و والدین از سرایت آلودگی به کودکان است.

تاتامی طرحدار

 ویژگی‌های تاتامی طرح دار:

  • تاتامی طرح دار دارای سطحی لطیف و نرم، بدون خراشندگی است. این باعث می‌شود کودک هنگام زمین خوردن، آسیب نبیند و با یک سطح نرم برخورد کند، بدون آن‌که خراشیدگی در پوست او ایجاد شود.
  • کفپوش تاتامی طرح دار، بهداشتی است زیرا از ماده اولیه سازنده فوم‌های بهداشتی به نام EVA تولید شده است. این فوم‌ها طبق استاندارد بهداشت تولید می‌شوند و کوچک‌ترین آسیبی به سلامت کودک نمی‌زنند.
  • قابل شستشو بودن و همچنین آنتی باکتریال بودن کفپوش تاتامی طرح دار، از دیگر ویژگی‌های این کفپوش می‌باشد. کودکان با سن پایین، همه چیز را به وسیله دهان و زبان خود آزمایش می‌کنند تا آن‌ها را بشناسند؛ بنابراین باید سطح تاتامی همواره تمیز باشد تا کودک به بیماری‌هایی همچون اسهال و استفراغ مبتلا نشود.
  • تاتامی طرحدار فومی مانند تاتامی ساده دارای رنگ‌بندی متنوع و شاد است. پس از نصب آن به دیوار یا به عنوان کفپوش، تا مدتی بوی فوم می‌دهند. دلیل بوی این تاتامی ها، هم مواد فومی استفاده شده در تولید و هم رنگ استفاده شده در طرح آن است. ولی بهتر است مربیان و اولیا با خاطری آسوده از آن استفاده کنند زیرا تاتامی طرح دار به دلیل تماس با بدن کودکان، با نظارت اداره استاندارد و وزارت بهداشت تولید می‌شود. بوی آنها سرطان زا یا حساسیت زا نیست. این کفپوش‌ها دارای گواهی بهداشت و سلامت است.
  • کف محل بازی و خواب کودک نباید نمناک و مرطوب باشد. تاتامی طرح دار، همان‌طور که به‌راحتی شستشو می‌شود، به‌راحتی نیز خشک می‌شود و رطوبت را به خود جذب نمی‌کند.
  • سبک و قابل‌حمل بودن تاتامی‌ها یکی دیگر از ویژگی‌های آن‌هاست.
  • معمولاً تاتامی‌ها به‌صورت پازلی در کنار هم نصب می‌شوند. نصب آسان تاتامی طرحدار از ویژگی‌های مهم آن به شمار می‌رود.
  • چنانچه شستشو داده شوند، تغییر رنگ نخواهند داد. در مقابل آفتاب غیرمستقیم نیز به‌ندرت تغییر رنگ می‌دهند. اگر چه ‌بهتر است از آفتاب دور نگاه داشته شوند.

موارد دیگر استفاده کفپوش تاتامی طرح دار:

  • استفاده از تاتامی طرحدار در زمین بازی و پارک های کودکان. در زمینهای بازی و پارک‌هایی که وسایل سنگین و فلزی نصب نمی‌شود، این کفپوش‌ها قابل استفاده است. وسایل بازی فایبر گلاس میتوانند بر روی این تاتامی‌های طرح دار نصب شوند بدون این‌که به آن‌ها آسیبی وارد کند.
  • قدرت ضربه‌پذیری بالایی دارد تا از آسیب کودکان در مقابل ضربه جلوگیری کند.
  • خاصیت برگشت‌پذیری آن باعث حذف فشار حاصل از زمین خوردن به مفاصل و ماهیچه‌های کودک می‌شود.
  • استفاده در سالن‌های ورزش رزمی و باشگاه‌های رزمی. در این باشگاه‌ها چنانچه جهت آموزش کودکان تعبیه‌شده باشد، این کفپوش‌ها بهترین گزینه است. استفاده از کفپوش تاتامی طرح دار در باشگاه‌ها و زمینهای ورزشی کودکان باعث شادتر شدن روحیه کودکان و تشویق آن‌ها به ورزش می‌شود.
  • تاتامی طرح دار در اتاق کودکان و همچنین اتاق مهدکودک‌ها نیز قابل استفاده است. استفاده از این کفپوش‌ها به جای فرش یا موکت می‌تواند کودک را از آسیب‌دیدگی حفظ کند. مانع عبور حرارت و برودت از کف به بالا و از بالا به کف می‌شود. در این صورت باعث عدم هدر رفت انرژی و عدم نفوذ گرما و سرما به بدن کودک می‌شود.
  • کفپوش تاتامی طرحدار با ضخامت 10 ، 20 میلی‌متر، 25 میلی‌متر و 30 میلی‌متر می‌باشد. این کفپوش‌ها بنا به نوع کاربردشان، نوع ضخامتشان متفاوتی دارند.