X اینستاگرام نيک فوم
کليک کنيد

فوم کاردستی رنگی

فوم کاردستی رنگی

فوم کاردستی، نوعی از فوم ارزان قیمت و با استفاده آسان برای ساخت کاردستی و رشد خلاقیت کودک است. شکل فوم کاردستی تقریبا مانند پارچه و جنسش تقریبا مانند اسفنج است. می‌توان فوم رنگی کاردستی را به آسانی و با استفاده از چسب‌های ساده چسباند و همچنین با استفاده از هیتر تفنگی کمی به آن شکل داد.

فوم رنگی کاردستی از چه ساخته می‌شود؟

فوم کاردستی از اتیلن وینیل استات (EVA) ساخته می‌شود؛ نوعی از فوم که به نرمی، دوام، و مقاومتش در برابر آب و مواد شیمایی معروف است. ورقه‌های فوم رنگی کاردستی در اندازه‌ها، رنگ‌ها و ضخامت‌های مختلف (از ۲ تا ۱۰ میلیمتر) موجود هستند و می‌توان با قیچی‌ها و چسب‌های خانگی آن‌ها را برید، شکل داد و چسباند.فوم کاردستی

کاربردهای فوم کاردستی

با استفاده از فوم کاردستی می‌توان شکل‌های زیادی ساخت. ساخت کاردستی با فوم این روزها طرفداران زیادی دارد. فوم کاردستی به علت انعطاف‌پذیری بالا، تنوع رنگی و استفاده از مواد همه‌کاره در ساخت آن، در هنرهای زیادی کاربرد دارد و پروژه‌های مختلفی را می‌توان با آن انجام داد. ورقه‌های این فوم در صنایع مختلفی از جمله عروسک‌سازی، ماسک‌سازی، طراحی لباس، ساخت اشیاء تزئینی و حتی ساخت شکلک‌های آموزشی کاربرد دارند.

فوم رنگی کاردستی به علت ذات انعطاف‌پذیر و سبک‌وزن خود به آسانی می‌تواند به شکل‌ها و فرم‌های مختلف درآید؛ این موضوع آن را به یک ماده محبوب در میان علاقه‌مندان به کاردستی، افرادی که با خلاقیت سرگرم می‌شوند، و هنرمندان حرفه‌ای تبدیل کرده است.

علت محبوبیت فوم رنگی کاردستی چیست؟

فوم رنگی کاردستی یکی از بهترین منابع در طراحی لباس و ساخت اشیاء تزئینی است. از آن می‌توان تقریبا هر چیزی ساخت؛ از تاج پادشاهی یا یقه‌های نگین‌دار برای عروسک‌های سلطنتی گرفته تا زره برای شوالیه‌های عروسکی و آستین شکل‌دار یا ژاکت برای هر نوع عروسک دیگر.

فوم‌های رنگی را می‌توان به آسانی تهیه کرد. معمولا در فروشگاه‌های خرازی یا لوازم‌التحریر موجود هستند. اما آسان‌ترین راه سفارش اینترنتی است. همانطور که گفته شد، در اندازه‌های مختلفی از نظر ضحامت، طول و ارتفاع یافت می‌شوند. همچنین، از طیف بی‌نهایتی از رنگ‌های مختلف بهره می‌برند که این موضوع، باعث می‌شود این فوم‌ها تقریبا در هر پروژه‌ای قابل استفاده باشند. معمولا فوم‌هایی با ضخامت ۲ میلیمتر پراستفاده‌تر هستند، اما در صورت نیاز فوم‌هایی تا ضخامت ۱۰ میلیمتر هم می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. در صورتی که به فوم‌های ضخیم‌تر نیاز داشته باشید، اما نتوانید پیدا کنید، به آسانی می‌توانید چند فوم نازک را به یکدیگر بچسبانید و فوم ضخیم موردنیازتان را بسازید.فوم کاردستی رنگی

ابزار مناسب برای کار با فوم کاردستی

از آنجایی که فوم کاردستی بسیار نرم و انعطاف‌پذیر است، به آسانی می‌توانید آن را با یک قیچی معمولی خانگی برش دهید. البته، شاید گاهی لازم باشد که برش‌های دقیق‌تری بزنید و لبه‌ها را بسیار دقیق دربیاورید؛ یا شاید بخواهید وسط یک ورق فوم را برش بزنید تا شکل‌های خاصی ایجاد کنید. در چنین موقعیت‌هایی که قیچی به کار نمی‌آید، کاتر می‌تواند بهترین وسیله باشد.

برای برش زدن هر ورقه‌ای، نیاز به علامت‌زدن دارید. محل برش فوم رنگی کاردستی را به آسانی می‌توان با یک خودکار ساده، یک چاقوی عروسک‌سازی یا یک بشکاف علامت زد.

اگر نیاز دارید که یک طرح ایستاده را اجرا کنید، بسته به ماهیت پروژه، ابزارهایی مانند رنگ پارچه، چسب جواهردوزی، نخ، سیم مفتول، بدلیجات پرچ‌شدنی، مهره، منجوق و بسیاری دیگر از عناصر مورد استفاده در ساخت کاردستی استفاده کنید.

چسب‌کاری و رنگ‌آمیزی

برش‌زنی که تمام شد، نوبت به چسب‌کاری می‌رسد. معمولا توصیه می‌شود که از چسب‌های حرارتی استفاده نگردد؛ به جای آن، چسب قطره‌ای سوپر گلو بسیار توصیه شده و کاربردی است. وقتی همه اجزا را چسباندید و چسب‌ها خشک شدند، می‌توانید سازه خود را رنگ‌آمیزی کنید.

راه‌های زیادی برای رنگ آمیزی فوم کاردستی وجود دارد. اولین راه این است که فوم‌های مختلف در رنگ‌های مختلف تهیه کنید تا اصلا نیازی به رنگ‌آمیزی وجود نداشته باشد. اما اگر به هر دلیل نیاز به رنگ‌آمیزی داشته باشید، برخی می‌گویند که می‌توانید فوم سفید تهیه کنید، آن را رنگ کنید و بعد به سازه بچسبانید، بعضی دیگر نیز می‌گویند قلم‌مو را بردارید و خود سازه را رنگ کنید. هر دو روش به خوبی جواب می‌دهند و نمی‌توان گفت کدام بهتر است. ببینید کدام برای‌تان «راحت‌تر» است. گاهی نیز بستگی به این دارد که کجا را می‌خواهید رنگ کنید. مثلا اگر می‌خواهید روی سپر یک شوالیه عروسکی، نشانه‌ای ایجاد کنید، شاید بهتر باشد که از روش اول پیش بروید و اگر می‌خواهید کل سپر را رنگ کنید، قلم‌مو می‌تواند بهتر باشد.

از رنگ‌هایی که می‌توانید استفاده کنید، می‌توان گواش و رنگ پارچه را نام برد. رنگ پارچه بهتر است. در مجموع، انتخاب رنگ و نحوه رنگ‌آمیزی به شما بستگی دارد.

شکل‌دهی به فوم رنگی کاردستی

شکل‌دهی نیز بسیار آسان است. تنها لازم است که به فوم حرارت دهید. افرادی که کار حرفه‌ای می‌کنند، معمولا از هیتر تفنگی استفاده می‌کنند. اما همچنین می‌توانید از اجاق گاز، سشوار در حرارت بالا یا اتو نیز استفاده کنید. البته شکل‌دهی به فوم نیاز به مهارت دارد. اگر اولین بار است که می‌خواهید با فوم رنگی کاردستی، چیزی خلق کنید، شاید خیلی از نتیجه کار راضی نباشید. اما نگران نباشید، هرقدر هم خوب نباشد، برای اولین بار عالیست. بالاخره باید از جایی شروع کرد و به مرور زمان ماهر شد.

هشدار جدی: وقتی نوبت به حرارت‌دهی رسید، به هیچ عنوان نباید ابزار حرارتی را به دست کودک بدهید. این بخش را بزرگترها باید انجام دهند و به کودک بگویند که وقتی بزرگ شد، او نیز می‌تواند با این ابزار کار کند.

سخن پایانی

در این مقاله، فوم رنگی کاردستی را مورد بررسی قرار دادیم، انواع آن را معرفی کردیم، کاربردهای آن را بیان کردیم و ابزار لازم برای کار با آن‌ها را توضیح دادیم. از مقالات دیگر سایت ما دیدن فرمایید تا اطلاعات مفید بیشتری کسب کنید.