X اینستاگرام نيک فوم
کليک کنيد

مزایای تمرین یوگا در هنگام بارداری

مزایای تمرین یوگا در هنگام بارداری

یکی از مفید ترین و مناسب ترین فعالیت های بدنی موجود برای زنان باردار، تمرین یوگا در هنگام بارداری می باشد. تمرین یوگا در هنگام بارداری، فواید بارزی برای نوزاد و مادر با خود به همراه دارد. امروزه یوگای بارداری به علت مزایای ویژه ای که با خود به دنبال دارد، مورد توجه و استقبال اغلب زنان باردار قرار گرفته است. فراگیری مجموعه تکنیک های درست و صحیح تفکر و تنفس به منظور کاهش دردهای دوران بارداری و آمادگی بیشتر و بهتر برای زمان زایمان، شامل یوگای بارداری می شود. انجام حرکات یوگای بارداری ضمن راحتی و تمرکز بیشتر بر انجام کارهای روزانه، به بهبودی زودتر پس از زایمان و کاهش وزن سریع تر کمک شایانی می کند. یوگا، ورزشی ذهنی می باشد که افزایش انعطاف پذیری، تقویت ماهیچه ها، افزایش تمرکز و آرامش بدن را سبب می گردد. افزایش اعتماد به نفس، بهبود سطح انرژی، کاهش ابتلا به بیماری قلبی و عروقی، افزایش آرامش، از بین بردن استرس، بهبود سیستم تنفسی، افزایش انعطاف پذیری، بهبود، حفظ توانایی عضلات و بهبود حرکات بدن بخشی از فواید مثبت و تاثیر گذار ورزش یوگا به شمار می رود. مزایای تمرین یوگا در هنگام بارداری نیز بسیار مؤثر و تاثیر گذار می باشد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

مزایای تمرین یوگا در هنگام بارداری

 

مزایای تمرین یوگا در هنگام بارداری

تمرین یوگا در هنگام بارداری در افزایش هوشیاری شخص باردار، تسکین دردهای بارداری، افزایش سطح انرژی، افزایش نشاط بدن شخص باردار و کاهش چشمگیر استرس، از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. به مرور زمان و افزایش وزن در دوران بارداری، شخص باردار نیاز مبرم به توان و انرژی بیشتر برای سرپا بودن دارد، که این موضوع در پرتو یوگای بارداری به خوبی میسر می شود. تعادل و هماهنگی بدن در این دوران به دلیل رشد جنین به هم می خورد و ستون فقرات دچار خم شدگی می گردد. با انجام حرکات یوگای بارداری ضمن تنظیم بدن و تعادل آن، فرد باردار از لحاظ روحی و جسمی نیز در وضعیت مطلوبی قرار می گیرد. با بزرگ شدن حجم شکم، تمرین یوگا در هنگام بارداری در کاهش فشار وارده شده به گردن، کمر، شانه ها و سینه نقش بسزایی را ایفا می کند. آرامش سیستم عصبی با انجام یوگای بارداری دو چندان می شود و علاوه بر بهبود سیستم گوارش، بهبود سیستم ایمنی بدن و خواب راحت را برای فرد باردار با خود به همراه دارد.

تمرین یوگا در هنگام بارداری سبب افزایش جریان خون رسانی در بدن می شود. این امر برای رشد کودک، محیط سالم تر و بهتری را به ارمغان می آورد. یوگای بارداری زمینه ساز ایجاد ارتباط و تعامل عمیق مادر با نوزاد در حال رشد را فراهم می سازد. بر اساس تحقیقات انجام شده، تمرین یوگا در هنگام بارداری خطرات ناشی از تولد نوزاد کوچکتر را به حداقل می رساند.

 

اقدامات احتیاطی تمرین یوگا در هنگام بارداری

تمرین یوگا در هنگام بارداری بهتر است با نظر و مشورت پزشک انجام پذیرد. برای تمرین یوگا در منزل باید از مت یوگا و آجر یوگا استاندارد استفاده کنید.  در یوگای بارداری کشش بیش از حد بدن نباید صورت گیرد. این حرکات باید در کمال راحتی و آرامش مورد استفاده قرار گیرند. در هنگام یوگای بارداری و انجام فعالیت ها، مقداری از آب موجود در بدن از دست می رود. برای جلوگیری از این امر نوشیدن آب کافی در سلامت نوزاد و مادر اهمیت بسزایی دارد. از دست رفتن آب بدن زمینه ساز ایجاد زایمان زودرس را میسر می سازد.

درج نظر